Visar inlägg med etikett det regnar alltid utomlands. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett det regnar alltid utomlands. Visa alla inlägg

torsdag 3 januari 2013

Det regnar alltid utomlands. Kenya

Under safarin i Kenya för en dryg månad sedan blev det åter aktuellt att ta fram det gamla talesättet 'Det regnar alltid utomlands'.

Oryxantiloperna stod som i givakt i det strilande regnet.

Impalan tittade nyfiket i det regnsjuka gräset

Vägen blev snabbt översvämmad i det kraftiga regnet

Thomson's gazellerna rörde sig försiktigt bland vattenpölarna


En stor fågel rörde sig i vattnet



Regnsjuka vägar

Fler Thomson gazeller


söndag 23 oktober 2011

Det regnar alltid utomlands. Riga

Från det regniga Istanbul kom jag till det soliga Göteborg, som jag dock snabbt lämnade för det regniga Riga. Som jag sagt tidigare i den här bloggen regnar det nästan alltid utomlands. Och hösten har kommit till Lettland.

I Kromvaldaparken bredvid Pilsetaskanalen

På promenad utefter Elisabetasgatan

Framför ett jugendhus vid Albertagatan

Vid husen Tre Bröder från 1400-talet


En turistgrupp har samlats vid Svenska Porten. Den enda kvarvarande porten från den gamla stadsmuren.

På en gata i Gamla Staden

lördag 15 oktober 2011

En dag i Istanbul

I Istanbul fortsätter det att regna. Jag lyckades dock ta mig till min föreläsning efter visst letande. Den skulle vara på Militärmuséet.

Trädgården var full med militära föremål

Överallt var det fullt med kanoner. De här är från 1500-talet. När Mehmet Erövraren besegrade Konstantinopel 1453 var det första gången kanoner användes för att bryta ner stadsmurar.


Till slut hittade jag skylten för kongressen


Efter föreläsningen fick jag en handgjord porslinstallrik i present. Jag hoppas den klarar hemresan. Fotografen trodde bilden skulle bli bättre om vi ställde oss framför ljusskärmen. Han hade fel.
Jag pratade förresten om 'The intriguing interaction of dementia, depression and vascular factors´'. Låter kul, eller hur?


Efter detta hade jag tänkt ta mig ut och turista lite igen. Trafiken var dock för kraftig för att man skulle kunna ta sig till Gamla Staden som jag planerat. Jag fick därför promenera i omgivningarna.

Till slut kom jag till Taksimtorget, en av de livligaste platserna i Istanbul. Lägg märke till alla paraplyerna. Det bara regnar och regnar





Här nedanför är en annan vy av Taksimtorget.


Till slut fick jag också äta en Kebabtallrik. Då hade jag redan insett att på militärmuséet kunde man se och höra Janitcharmusiker spela osmansk musik och se kedjan som bysantinska riket använde för att spärra av Gyllene Hornet. Men då var det redan stängt.


Nog känns det rätt med en kebabtallrik och ett lokalt öl i Istanbul?

I går drack jag ett mörkt lokalt öl som var väldigt gott med en mustig mättad smak. En bild på det ser ni nedanför den här texten eftersom datorn vägrar tillåta bildtext på några av bilderna.

fredag 14 oktober 2011

Det regnar i Istanbul

Så befinner jag mig hastigt och lustigt i Istanbul för att hålla en föreläsning på Turkiska Psykogeriatriska Föreningen (eller vad det nu kan heta på turkiska). Som jag sagt många gånger förut i den här bloggen så är vädret inte bättre utomlands. Här regnar det och regnar. Och är mulet.

Här är utsikten från mitt hotellrum

Man kan skymta moskéerna i fjärran mellan dimmolnen
Vid lunch åkte jag iväg till Topkapi, sultanens palats

Utanför Divanen gick massor av människor och hukade under sina paraplyer


Vid haremets rastgård var det samma sak

Likaså på gården utanför skattkammaren där jag såg den berömda Topkapidolken med sina fyra jättelika smaragder och den berömda Slevmakardiamanten på 86 karat.

Utanför Bagdad Kiosk bar människorna också paraply

Och vid utsiktsplatsen mot Gyllene Hornet och Nya Staden regnade det också

tisdag 26 juli 2011

Världens vackraste torg. Del 2. Place de Vosges, Paris

Ett av de vackraste torgen i världen är Place de Vosges i Maraiskvarteren i Paris. På medeltiden var detta platsen för tornerspel. Här bodde en gång Victor Hugo och kardinal Richelieu. Torget anlades 1609 av Henrik IV. Själva torget har en perfekt symmetri och kantas av 36 hus i tegel och sten, 9 på varje sida.


Lägg märke till de vackra mansardfönstren ovanför arkaderna. Runt torget finns många fina parkeringsplatser.

Trevligt många parkeringsplatser. Man kan inte skylla på brist på parkeringsplatser om man missar det här torget. Lägg märke till mansardfönstren i bakgrunden.

En av ingångarna till torget ligger under drottningens paviljong. Här kan man beundra de fantastiska mansardfönstren från nära håll. Lägg märke till paraplyerna. Som jag sagt många gånger tidigare, det regnar alltid i Paris.

Här ser ni mitten av torget. Under 1600-talet var detta en populär plats för dueller. Lägg märke till den vackra böjen på gatlampan.

Här står jag i en av de vackra arkaderna runt Place de Vosges, med en chicked knuten scarf runt halsen. I Paris skall man alltid ha halsduk eller scarf oavsett väder eller årstid. Den tuffa bohemiska motorcykeljackan är från Jack & Jones.

Och sedan var det dags för lite café de noir i en av kafféerna. Klädvalet gör att jag smälter fint in i miljön. Vad passar bättre att läsa än Montaignes essäer på denna plats?

lördag 16 juli 2011

Sommar i Paris

Nu är jag i Paris. Fint hotellrum i 1700-talsstil, det århundrade då Frankrike förlorade alla krig men dominerade kultur och stil. Man kan ju alltid fråga sig vad som är viktigast.

Modern ren stil på hotellrummet med en flört mot 1700-talet.
Är inte gardinerna läckra? Något att ta med sig hem när jag packar väskan kanske?
Givetvis regnar det hela tiden. Som jag sagt tidigare i denna bloggen, vädret utomlands är överskattat. Det svenska vädret är minst lika bra.

fredag 15 april 2011

Att möta våren i Bologna

I serien där jag möter våren på olika håll har turen nu kommit till Bologna. Som ni ser på bilderna regnar det här också, såsom det gjorde i Paris och Barcelona. Det är inte särskilt varmt heller. Min slutsats är att detta att möta våren i södra Europa är överskattat. Det är så lätt att tänka när man går omkring i det kalla Norden, för att inte tala om i det regniga Göteborg, att allt är bättre någon annanstans. Kanske har man sett turistbroschyrer som talar om hur soligt och varmt det är i södra Europa. Jag kan nu tala om att detta inte är sant, det är lika kallt och regnigt utomlands som det är hemma. Men det är bara i Göteborg som man kan gå på ett riktigt göteborgsafterwork, hemma förstår man vad de pratar om på TV och man kan ha fredagsmys med färska räkor. Så, låt inte lura er av alla tjusiga bilder. Stanna hemma!! Det är dessutom billigare.

Ni ser hur blött det är på de stenade hala gatorna. Som ni ser gillar italienarna eleganta cyklar och vespor. Tur att jag packade ner mitt paraply!

Så här ser det ut utanför mitt hotell. Det ligger i ett gammalt palats som heter Palazzo Cataldi.

Se hur människorna kurar ihop sig i kylan. Lägg också märke till hur elegant italienarna kurar ihop sig. Där har vi nordbor något att lära oss.  Kanske skall vi börja träna redan ikväll?
Lägg märke till tornet i bakgrunden.

Lägg märke till de vackra valven på de medeltida byggnaderna som omger mitt hotell. Praktiskt när det regnar.

lördag 12 mars 2011

Att möta våren i Barcelona. Del 3

Här några bilder från vårens Barcelona denna morgon. Packa alltid ner paraply och regnjacka på era resor. Det hade inte jag gjort. Nu gäller det att hitta en annan plats att möta våren på. Kanske San Antonio, Texas? Där skall väl våren ändå ha infunnit sig? Skall prova det nästa vecka. Där finns i alla fall en bra outlet och där regnar det väl inte?