onsdag 2 mars 2011

Världens sydligaste stad

I frågesporter brukar svaret på vilken som är världens sydligaste stad vara Punta Arenas i Chile. Det är dock inte sant. Världens sydligaste stad är Ushuaia i Argentina i Eldslandet på Sydamerikas spets. En dag när jag befann mig i djungeln på gränsen mellan Brasilien, Paraguay och Argentina fick jag plötsligt ett infall att åka till denna yttersta spets på den Amerikanska kontinenten. Jag får ibland lust att åka till någon plats på den yttersta randen till något annat. Jag tänkte inte på att det var vinter på södra halvklotet i augusti. Snön yrde när planet landade och jag kördes genast till hamnen för att se sjölejon och pingviner ute vid kusten.

Vid Ushuaia slutar RN3, vägen som går genom hela Sydamerika ända upp till Alaska. Den här vägen har samma mytiska klang för sydamerikaner som Route 66 har för nordamerikaner. Che Guevara åkte mororcykel utefter denna väg i sin ungdom, vilket skildras i filmen Dagbok från en motorcykel (Motorcycle Diaries) från 2004.

Från Ushuaia kan man åka båt till Antarktis. Dock inte under vintern.













Här står jag vid slutet av RN3. Lägg märke till den käcka mössan.

Här kan man köpa resor till Antarktis


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar