måndag 28 mars 2011

En fin japansk present


När jag var i Japan för några år sedan fick jag en fin present. Några trevliga japaner i slips och kostym gav mig ett fint inslaget paket (alla paket i Japan är väldigt fint inslagna) som tack för en föreläsning. Jag hade läst mina guideböcker och visste att det anses oartigt i Japan att öppna paket man fått inför ögonen på de som gett det. Givaren  riskerar då att tappa ansiktet, eftersom de aldrig kan ge någonting som är tillräckligt fint för sin gäst. Så jag stoppade snabbt och diskret ner paketet i min väska och låtsades som ingenting. Tio japaner i slips och kostym tittade besviket på mig. Till slut tog någon mod till sig och frågade om jag inte skulle öppna paketet. Jag förklarade att jag hade läst att man inte skall göra så i Japan. De undrade om jag inte kunde öppna paketet i alla fall. Jag tog upp paketet och började långsamt öppna det, medan tio japaner i slips och kostym förväntansfullt tittade på mig.


Här står några av de som gav presenten och nyfiket väntade på att jag skulle öppna paketet.


Och här är presenten! En ko med nyfikna ögon och vajande huvud.


Det här är den finaste ko jag har. Se hur troskyldigt den tittar på mig när jag tar kort


Fint utsmyckad är den också!


Är den inte fin!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar