fredag 11 mars 2011

Tröskning

Jag får ofta frågor om vilka typer av tröskning jag sett när jag varit ute och rest. Tröskning kallas det ju när de ätliga delarna av säden, kärnan, (eller andra grödor) lossas från det oätliga höljet (agnar) som omger den. Man pratar ju om att skilja agnarna från vetet. I Sverige skedde tröskningen förr i tiden som ni vet genom att man slog säden med en slaga. Numera sker tröskningen mekaniskt, vanligen i form av en skördetröska. Nedan ser ni exempel på hur det går till när man tröskar i andra länder. Exemplen är sådant som jag sett med egna ögon på resor i Indien och Etiopien.




I Etiopien tröskade man genom att låta oxarna trampa runt på säden. Den här bilden tog jag nära Blå Nilens källa vid Tanasjön på väg till det stora vattenfallet jag beskrev för några veckor sedan.
  


Den här bilden tog jag väster om Chennai i sydöstra Indien. Chennai hette förut Madras. Bönderna har lagt ut säden på vägen och låter förbipasserande bilar göra tröskningen med sina hjul. Vår bil körde också över säden. Det var roligt att vara med och tröska.
  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar