torsdag 10 mars 2011

Resetips. Duschar del 2. Svaret

Efter mitt inlägg i går morse har ni har säkert funderat hela dagen på var kranarna till duschen är. Här är det rätta svaret. 

Så här ser duschen ut. Var är kranarna?

Jag letade länge i hela badrummet. Lyfte på tvålaskar, tittade bakom toaletten. Så skymtade jag något bakom handdukarna.

Och där var den. En kran av pilotmodell. När man drar den mot sig blir strålen starkare. Vänster ger varmvatten och höger kallvatten. Värmeblandaren fungerade perfekt, ingen risk för överraskande kallduschar eller oväntade brännskador här inte. Styrkan på vattenstrålarna var också perfekt avvägda. Konstruktionen med kranen på motsatta väggen mot själva duschen visade sig vara en genial idé vilken minimerade risken för köld och brännskador när man sätter på duschen. Det kändes dock ovant att leta efter kranen på andra sidan av duschrummet när man ville justera vattenstyrka och värmenivå. Detta är ju dock en vanesak och bör inte vara något problem i framtiden.

Många har undrat om det finns någon manual för duschar för att underlätta när man kommer till ett nytt hotellrum. Den enda jag känner till är Encyclopedia of showers som beskriver principerna för cirka 300 000 duschar. Den är dock dyr och ganska otymplig. Dessutom är texten väldigt teknisk, vilket gör det svårt att förstå användningen även av mycket enkla duschar. Jag kommer dock i den här bloggen att av och till gå igenom olika duschar jag träffat på under mina resor vilket säkert kan vara till hjälp för många.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar