onsdag 16 mars 2011

Okända sevärdheter Del 1. Wave Rock.

Alla vet att om man kommer till Kairo skall man se pyramiderna, i Washington Vita Huset, i Paris Eiffeltornet, i Rom Colosseum och i Athen Parthenon. Men alla platser man reser till har sina egna sevärdheter, oftast helt okända tills man råkar komma dit. Men då inser man att ens liv skulle vara meningslöst om man inte gör allt för att se dem. Jag kommer att under den här rubriken tala om dessa okända sevärdheter.

När jag var i Perth på Australiens västkust erbjöd alla resebolag utflykter till Wave Rock. Aldrig hört talas om det tidigare? Inte jag heller, men jag insåg att detta inte fick missas. Den hade varit avbildad i Time Magazine 1958, bestod av en klippa som liknade en surfvåg av granit, 15 meter hög och 100 meter lång. Den låg ute i ödemarken rakt öster om Perth. Bussresa 8 timmar ut i ödemarken, 10 minuters promenad vid sevärdheten och 8 timmars bussresa tillbaka. Men tillbaka på hotellrummet kände man den tillfredställelse som bara en dagsutflykt med buss till en okänd sevärdhet kan ge.

Bild från bussen

Australian backyard. Lägg märke till den röda sanden

Äntligen framme. Här står jag i kakifärgad skjorta från Batistini och chinos från Gant. Ser det inte elegant och svalt ut trots ökenhettan?

Här står jag på andra sidan Wave Rock.

Som bonus fick vi se en hundkyrkogård som låg 'in the middle of nowhere'. Ni kan tänka er vad vi fotograferade

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar