måndag 11 april 2011

Världens finaste torg. Del 1. Siena

När man befinner sig i en stad är det ofta trevligt att komma till ett vackert torg. Man kan sitta och fika och se när människor passerar. Vid dessa tillfällen får jag ofta frågan om vilka torg som jag gillar mest. Detta är inte alltid så lätt att besvara. Det finns så många olika torg, var och en med sin personlighet, charm eller andra attribut. Mitt favorittorg är dock Piazza del Campo i Siena. Torget är från 1100-talet och omges av spännande byggnader från medeltiden. Det har en lutning som ger en dynamik man inte ser på andra torg. Till torget kommer man via smala vindlande medeltida gränder. På  torget arrangeras sedan 1200-talet ridtävlingar mellan Sienas olika stadsdelar två gånger per år (de så kallade Palio).

Stadshuset är från slutet av 1200-talet och man kan se ut över Toscana från dess torn. Innehåller ett spännade museum med konst från medeltiden
 


Se vilken dynamik det finns i torgets lutning.
  


Bostadshus från medeltiden omger torget




Lägg märke till den lustiga lutning som torget framkallat i min egen huvudhållning! Den rödrutiga skjortan från Kapp-Ahls ger tillsammans med de mörkblå Levisjeansen ett sportigt intryck. Lägg märke till de dammpatinerade kraftiga skorna. Perfekta för stadspromenader.



Här kan man sitta på kvällen och njuta av en god pizza och ett glas Barolo medan man ser andra turister, och en och annan ortsbo, strömma förbi på torget.
 
Och snart åker jag till Italien igen. Bologna denna gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar