fredag 15 april 2011

Att möta våren i Bologna

I serien där jag möter våren på olika håll har turen nu kommit till Bologna. Som ni ser på bilderna regnar det här också, såsom det gjorde i Paris och Barcelona. Det är inte särskilt varmt heller. Min slutsats är att detta att möta våren i södra Europa är överskattat. Det är så lätt att tänka när man går omkring i det kalla Norden, för att inte tala om i det regniga Göteborg, att allt är bättre någon annanstans. Kanske har man sett turistbroschyrer som talar om hur soligt och varmt det är i södra Europa. Jag kan nu tala om att detta inte är sant, det är lika kallt och regnigt utomlands som det är hemma. Men det är bara i Göteborg som man kan gå på ett riktigt göteborgsafterwork, hemma förstår man vad de pratar om på TV och man kan ha fredagsmys med färska räkor. Så, låt inte lura er av alla tjusiga bilder. Stanna hemma!! Det är dessutom billigare.

Ni ser hur blött det är på de stenade hala gatorna. Som ni ser gillar italienarna eleganta cyklar och vespor. Tur att jag packade ner mitt paraply!

Så här ser det ut utanför mitt hotell. Det ligger i ett gammalt palats som heter Palazzo Cataldi.

Se hur människorna kurar ihop sig i kylan. Lägg också märke till hur elegant italienarna kurar ihop sig. Där har vi nordbor något att lära oss.  Kanske skall vi börja träna redan ikväll?
Lägg märke till tornet i bakgrunden.

Lägg märke till de vackra valven på de medeltida byggnaderna som omger mitt hotell. Praktiskt när det regnar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar