fredag 22 april 2011

Hur man gör sitt påskris

Nu inför påsk är det många som gruvar sig över hur de skall få sitt påskris att bli så fint som möjligt. Inget annat är en lika stark källa till ångest inför påsk. En ångest som oftast är helt onödig. Jag skall ge några tips på hur jag själv med mycket enkla medel får mitt påskris att bli på samma gång enkelt som fullmatat utan att det blir överlastat. Det första man skall göra är att välja riset med omsorg. Själv brukar jag gå runt till åtminstone 8-10 blomsteraffärer innan jag bestämmer mig. Saker som man skall tänka på är risets spänst, ytans torrhetsgrad och givetvis att grenarna är hela och rena. Det får gärna finnas små gröna skott på riset. Det viktigaste är dock att risets personlighet är sådant att det passar med en själv och ens närmaste. Ofta brukar jag be expediten att ställa sig med riset i olika ljus och med olika bakgrunder för att man skall få en så bra helhetssyn som möjligt. Det kan också vara bra att be olika expediter att håller riset eftersom intrycket påverkas så mycket av vem som håller det. Jag brukar göra små anteckningar om det bästa riset i varje affär och sedan gå tillbaka till den som hade det bästa riset. Det kan ofta vara bra att be att de lägger undan riset tills man bestämt sig.

Här är några råd om hur ni skall smycka riset.


För det första skall ni tänka 'ovalt'. Om man smyckar påskriset så att det ger ett ovalt intryck ger det ett lugnare och mer harmoniskt intryck. Man bör välja en kruka som är omkring 16,5% av risets höjd och som öppnar sig mot riset.
    
För det andra skall ni tänka 40-60. Det vill säga 40% smyckning och 60% fri yta.
  
Sedan skall ni tänka 70-30, det vill säga 70% gult och 30% andra färger. Fjädrarna och den ovala känslan blir förstärkt om man hänger några ägg i riset.


En liten påsklilja bredvid riset fångar upp de gula färgerna.



En liten gul porslinshöna bredvid riset förstärker känslan av påsk på ett lika enkelt som genialt sätt
 
Här ser ni hela kompositionen. Det var väl inte särskilt svårt?


.

2 kommentarer:

  1. Tack för alla värdefulla råd! Nu kan vi äntligen andas ut och ägna oss den inte oväsentliga frågan om påskmaten och äggpickningen! Har du kanske några visdomsord även om detta med äggpickning?

    Imorgon ska vi besöka din favoritfotbollsarena och köpa kaffe av damklubben! Och hur det än går så vinner vi imorgon för det är MAIF-GAIS match! Synd att ni inte är här! Glad påsk från hela familjen!

    SvaraRadera
  2. Äggpickning är förstås oerhört viktigt och har berörts i tidigare inlägg och kommer att beröras mer också i framtiden. Det är ett ämne som alltid är aktuellt, och det kommer att bli ännu mer i framtiden. Trevligt att du skall åka till Strandvallen och köpa kaffe av damklubben. Kan liver bli finare? Jag tippar att det blir 1-1 i matchen. Det är ett både salomoniskt och rättvist resultat.

    SvaraRadera