onsdag 27 april 2011

Duschar Del 5

Många har frågat varför jag inte skrivit något om duschen i Bologna. Svaret är helt enkelt att det finns alltför mycket att skriva om duschen i Bologna, och jag har inte haft tillräckligt med tid för att kunna göra den rättvisa. Ibland hittar man sådana duschar, de som utmanar och kräver tid att fullkomligt uppskatta.

Så här såg hela duschanläggningen ut. En till ytan enkel komposition. Väggfast duschhuvuvud, väggfasta kranar och en klöverformad ståanläggning med en mystisk mojäng i klöverfoten.


Kranarna var placerade i en övre och en nedre Wagnerformation. De övre kranarna av typ trekantig lejonnos var skrattretande lätta att använda, rött för värme och blått för kallt. Nästan för simpelt. Dock krävdes ett visst handlag för att få den rätta blandningen av kallt och varmt. Summan av trycket från kranarna var nämligen 1+1=1.  De nedre kranarnas uppgift var länge osäker och jag vågade därför till en början inte använda dem.

Duschhuvudet var av typen fiorentinsk festbonad. Klassiskt vackert, men de fiorentinska duschhuvudena har en tendens att överdimensionera spridningen av duschstrålarna. Detta blir speciellt tydligt när vattenstrålen är svag, vilket ofta sker när man bor på översta våningen i ett italienskt renässanspalats.

 
Det som gav mest huvudbry var dock mojängen som stack upp ur klöverfoten.  

                                            
Jag trodde först det var en ölflaska som placerats för kylning på ett ovanligt ställe, men kunde inte få av kapsylen och kunde inte heller komma på hur jag skulle få loss flaskan.  Jag gick därför ned till receptionen för att få hjälp.


Lösningen visade sig vara mycket enkel. Man hade placerat en fontän i badrummet! Mycket listigt. Än en gång visade sig italienarnas passion för skönhet. Det var dessutom väldigt avslappnande att ha en porlande  fontän i hotellrummet. En spännande idé som borde få fler efterföljare.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar