söndag 29 maj 2011

Småfigurer. Del 1. Miyajimaön, Japan

Jag får ofta frågan om jag har sett många småfigurer på mina resor. Svaret är att det inte är helt ovanligt. Många kulturer lägger ned mycket tid på att producera och placera ut småfigurer, såväl inomhus som utomhus. Det är inte något konstigt med det. I Sverige placerar vi ju ut trädgårdstomtar. Figurerna nedan, som jag såg när jag besökte Miyajimaön i sydvästra Japan, har dock religiös betydelse.


De här figurerna som jag såg i en grotta på väg uppför Misenberget på Miyajimaön symboliserar förfädernas själar.

De här figurerna symboliserar krigare, eller den arga Buddhan. Jag är lite osäker här


Det här är olika buddhafigurer, som symboliserar olika egenskaper hos buddhan.

Här ser vi också olika former av buddhan

Och när jag tittar på bilderna igen blir jag osäker. Är det verkligen olika symboler för förfädernas andar eller olika typer av buddhor eller allting på samma gång? I Japan känns det ofta som att religionerna går in i varandra. På Miyajimaön ligger shintotemplen och buddhatemplen sida vid sida. I Japan är det inte ovanligt att man kan vara både shinto, buddhist och kristen på samma gång. Och enligt shinto finns gudarna överallt, i ett träd, i en sten eller i ett berg. Kanske till och med i en buddhastaty? Allt är i allt. Förvirrande eller fullkomligt solklart?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar