tisdag 31 maj 2011

Hur skriva mitt namn på koreanska?

Många har undrat hur man skriver mitt namn på koreanska. Jag tycker det är en befogad fråga. Svaret finner ni här nedan, men försök gissa själva innan ni tjuvtittar på svaret.
Den här skylten mötte mig när jag en dag kom med bil till Daegu, huvudstaden i Gyeongsangbukprovinsen i östra Sydkorea. Det är en affisch för den föreläsning jag skulle hålla på stadens sjukhus.
Den här staden är för övrigt känd i hela Asien för sina goda äpplen.


Svaret på frågan i början på det här inlägget:
Västerländska namn stavas med västerländska bokstäver på koreanska (och även på japanska). Ytterligare en tävling under långhelgen kan vara att ni samlas hemma hos någon och försöker gissa vad det står på skylten. Det kan säkert leda till många trevliga diskussioner och är ett roligt sätt att fördriva tiden på.

1 kommentar:

  1. har den här web sidan nån betydelse för det är "TRÅKIGT"

    SvaraRadera