tisdag 12 mars 2013

TV-serier. The Wire

Det var nästan en vecka sedan jag senast skrev på bloggen. Kanske för att jag förlorat min iphone?

Livet blir lite suddigt utan iphone. Vart skall jag ta vägen utan almanacka? Var finns närmaste telefonkiosk? Tänk om någon ringer eller skickar sms? Vad skall jag handla? Hur skall jag komma ihåg födelsedagar? Hur skall jag vakna på morgonen? Hur är vädret ute? Vem är jag? Var är jag? Livets stora frågor kommer plötsligt påtagligt nära.  

Detta enda man kan göra är att sätta sig framför TVn. Den danska thrillern Brottet kan man bara se en gång i veckan. Den rekommenderas varmt, men en gång i veckan räcker inte för att upprätthålla en vision av livet. Alltså plockar jag fram boxen med the Wire. Nu har jag kommit fram till halva fjärde säsongen. 

Barksdales gäng har slagits ut av den psykopatiske gangstern Marlo. Valkampanjen pågår i Baltimore, i skolorna är det kaos, på mordroteln klipper man av varandras slipsar, och MacNulty lever ett lugnt familjeliv. Ett trettiotal människoöden följs med små medel. Ibland flätas de samman, ibland glider de bort från varandra. Som livet självt, nu när jag inte kan leva fullt ut utan min iphone.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar