torsdag 21 mars 2013

Istanbul. Hotell Ramadan

Så har jag åter hamnat i Istanbul och återigen på Hotell Ramada. Kom fram vid 7-tiden på kvällen och tog en ensam middag på en nästan tom hotellrestaurang. På gatan utanför gick människorna omkring med mobiltelefoner tryckta mot sina kinder. Men jag har inte fått tillbaka min iphone och jag har inte fått tillbaka min röst. Nu är det bara 17 timmar kvar till föreläsningen. Kommer jag att kunna pressa fram några ord som översättaren kan förvandla till flytande turkiska?

Jag fick i alla fall en minisvit så jag får plats att röra mig

Längst bort är arbetsbordet. Lampan är så lågt placerad att jag får krypa under den för att komma fram till arbetsplatsen

Panoramafönstren vätter mot en liten knutpunkt, Halaskargazi Cad. Hotellet ligger i Nya Staden (som i och för sig är rätt gammal, här bodde utländska köpmän och hantverkare sedan tiden för östromerska riket) långt bort från Gyllene Hornet, några kilometer bortanför Taksimtorget.

Sängen ser i alla fall bekväm ut. Hoppas den är det

Sovrummet vätter mot en bakgata med en liten restaurang. Här sitter också en ensam man och äter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar