tisdag 15 november 2011

Väldigt kända sevärdheter. Världens sju nya underverk. 2, Chichen Itza

Jag har varit i Chichen Itza i Mexiko två gånger, 1981 och 2008. Det var som två skilda världar. 1981 köpte man biljetter i en liten trähydda, och sedan kunde man vandra omkring bland ruinerna, klättra upp på dem och man var ganska ostörd. 2008 var området inhägnat med en stor mur, man köpte biljetter i ett stort varuhus med massor av souvenirer och man fick inte klättra upp i pyramiden.


Här står jag framför pyramiden i Chichen Itza 2008. Välklädd i en tuff tvärrandig pikétröja från Dockers som matchar väl med de grå halvlånga shortsen från Casual. Här är det ingen som klättrar på pyramiden. I bakgrunden till vänster Chichen Itzas eget 'Akropolis'. Jag kommer tillbaka till det senare


Här är pyramiden 2008. Välklippta gräsmattor. Fortsätt nu till nästa bild!

Här är pyramiden 1981. Gräsmattan är oklippt. Människor klättrar på sidorna och njuter av utsikten på toppen.

Här har jag tagit en bild från toppen av pyramiden 1981. Här ser ni Chichen Itzas 'akropolis'

Mayaindianerna var mycket intresserade av astronomi. Här ser ni det berömda observatoriet 1981. Nästan dolt i växtlighet.

Och så här såg det ut 2008. Inte längre dolt av djungeln.


Närbild på observatoriet 2008.
 Och vid förra besöket var jag 27 år yngre. Det utgjorde också en skillnad. Ett halvt liv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar