onsdag 9 november 2011

Märkliga sevärdheter. Gränsen mellan Syd- och Nordkorea

En av de märkligaste sevärdheterna i världen är gränsen mellan Syd- och Nordkorea, den demilitariserade zonen vid Panmunjeom. När jag besökte Seoul åkte jag dit. Jag kunde bara se den på ett visst avstånd. För att komma ända fram till gränsen måste man ansöka innan man reser till Sydkorea. Vid denna gräns pågick en gång den märkliga tävlingen mellan de bägge länderna om vem som hade den största flaggan. Flaggorna blev bara större och större. Och från den nordkoreanska sidan hörs ständigt högljudd propaganda från knastrande högtalare.

I fjärran ser ni Nordkorea. I förgrunden ser ni bland annat ett vakttorn

Här går en väg mot gränsen

Anhöriga till folk som bor i Nordkorea tittar ut över gränsen


Den här statyn står utanför en tunnel som grävdes av nordkoreanerna. Tanken var att den skulle grävas ända till Seoul. Nu kan man som turist åka ner i tunneln. Det gjorde förstås jag också.


Här står jag på väg ner till tunneln med en vattenflaska i handen. Jag passar rätt bra i hjälm. Borde ha det lite oftare. Hjälmen är för att tunneln på sina ställen är ganska låg. Sydkoreanerna har speciella soldater som hela tiden undersöker om nordkoreanerna skall bygga nya tunnlar. Hittills har man upptäckt flera stycken.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar