lördag 19 november 2011

Ett gott vin

Kanske har ni undrat någon gång om man gör vin i sydvästra Australien. Detta område är ju inte det första man tänker på när det gäller vinodling. Vi tog bilen från Perth och åkte söderut för att prova viner.

Här står vi framför vinfaten. Jag har ett par passande eleganta kakifärgade chinos från Gant och en ljus kortärmad skjorta från Melka. Min kollega har en tuff tvärrandig T-shirt och halvlånga grå chinos i en moderniserad variant av British Colonial. Tufft!

Här provar jag vin på en av vingårdarna. Det hade onekligen sett elegantare ut om jag stoppat in skjortan innanför byxorna, allternativt låtit hela skjortan hänga utanför. Den här kompromissen ser lite pinsam ut så här i efterhand.


Här ser ni en av vinodlingarna


Här har vi inköpt vårt vin. Osvaldo demonstrerar en annan typ av Australisk klädsel, lite mer laidback med en lång t-shirt som hänger över ett par raka långa shorts. Fortfarande med bibehållen elegans.


Här köpte jag en av de godaste viner jag smakat. Och för en gångs skull smakade det ännu bättre när jag kom hem. Smakerna förändrades under middagens gång, allteftersom vinet luftades och ändrade temperatur. Från vanilj och honung, över svarta vinbär till doftand ek var bara några av upplevelserna hemma vid middagsbordet. Det var en Bindoon Shiraz 2002 från RiverBank Estate, Western Australia. Kan beställas på:
RiverBank Estate
126 Hamersley Rd, caversham
Western Australian 6055
http://www.riverbankestate,com.au/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar