måndag 12 september 2011

Världens vackraste torg del 3. Place General de Gaulle (Grand Place) i Lille

En fördel när man kommer till platser som inte är så kända är att man kan få en förstagångsupplevelse av dess sevärdheter. När jag vandrade mitt i centrala Lille kom jag plötsligt ut på en plats som jag insåg var en av de vackraste torg jag sett. Det var omgivet av vackra hus och fylld av livliga caféer och restauranger.
Börshuset är från 1652 eller 1653

Mitt på torget finns statyn av Gudinnan från 1845. Vid basen av kolumnen finns en fontän som folk samlas kring

Här ser vi statyn från närmare håll. Den är till minne av när österrikarna belägrade Lille 1792

Börshuset igen

Stadsteatern

Medan mörkret sänker sig över staden samlas människorna vid statyns fot.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar