lördag 10 september 2011

Resan till Lille

Så var det då dags att ta den stora resväskan till Landvetter och ge sig iväg. Flyget gick till Bruxelles och därifrån skulle jag ta tåg till Lille. Låter väl enkelt eller hur? Men ingenting blir så enkelt som man tror när man reser. Jag hade en tågbiljett från flygplatsen till Bruxelle med flygtåget. Sedan skulle jag åka från Bruxelle Mi till Lille Europe, men tågen från flygplatsen till Bruxelles gick till massor av stationer i Bruxelles men ingen som började på Mi. I informationen sa de att Mi var samma som Sud. Det borde jag ha fattat. Men sen kom vi till en station som hette Central, kunde det vara samma som Midi?


Ibland stod det Zuid på perrongerna och.....

....ibland stod det Midi. Vad skulle man tro?

men till slut kom jag fram till Lille Europe. Mitt hotell skulle ligga nära stationen. Men vilken station?

Mitt tåg stannade på Lille Europe. Den ser ut så här utifrån. Viadukten är uppkallad efter Le Corbusier

Den gamla stationen heter Lille Flandres. Den låg bara 500 meter från Lille Europe. Och mitt hotell skulle ligga nära den här stationen, vid Rue de Paris. Jag släpade min stora väska vidare mot hotellet.

På vägen till hotellet kändes det att jag kommit till Frankrike

Här fanns bistron där folk åt musslor och pomme frittes.

Här fanns katedraler som såg ut som de skall göra i Frankrike

Och husen såg ut som hus skall se ut i franska landsortsstäder. Jag kände det som att jag var i Tours de France. men det röda murbruket är typiskt för trakten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar