tisdag 13 september 2011

Middag i Lille

Vid Place de Gaulle (eller Grand Place) stannade jag upp vid Bistro President för att äta

Utsikt över Place de Gaulle från min plats i bistron


Jag tog en Menu Regional. Det fanns en del att välja bland

Sedan tittade jag lite extra på den fina duken...

...och beställde en belgisk öl, Affligem, som hade en farlig blysmak. Det är ett belgiskt smakrikt klosteröl som började bryggas 1570 i klostret Affligem



Som förrätt valde jag Flamiche au Maroilles, en skags ostpaj
 


Huvudrätten fick bli Carbonnade Flamande. En köttstuvning som gjorts på belgiskt öl (ale) och som serveras med  ett sött brödl
 


Sedan var det dags för ett franskt öl, Pelforte Blonde. En ljus smakfattig lager.
 
Innan det var dags att avrunda med en Créme Brule. Creme brule' skall ju vara hårt skal mot mjukt innandöme, varmt skal mot kallt innandöme. Här var tyvärr skalet lite bränt och innandömet ljummet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar