söndag 5 juni 2011

En rockkonsert. Håkan Hellström. Del 1. Förberedelse

I går spelade Håkan Hellström på Slottskogsvallen. Många som inte är vana att gå på rockkonserter har lite villrådigt frågan mig hur man förbereder sig. Det första man skall göra är att dagarna innan lyssna igenom musiken. Och läsa igenom texterna. Eftersom jag inte lyssnat så noga på Håkan Hellström tidigare fick jag börja från basic. Jag köpte den första CDn (Känn ingen sorg för mig Göteborg) och den sista (2 steg från Paradise, lyxversionen med 5 bonusspår och konserten på Way Out West i fjol), samt Samlade Singlar 2000-2010. Sedan har de legat på min CD spelare med full volym några dagar (ursäkta kära grannar).


Jag blev helt frälst när jag nu för första gången djuplyssnade på musiken. Underbara melodier och arrangemang. Och oväntade referenser till rockhistorien, ett riff från Bob Dylan, en gitarrslinga från Velvet Underground, en refräng från Talking Heads. Det var mer rå rock än jag väntat. Håkan Hellströms röst har debatterats. Många har tyckt att han inte kan sjunga. Efter att ha lyssnat igenom de här skivorna kan man ju mer undra över tillståndet hos de som kritiserar hans röst. Och texterna var fantastiska, lätt surrealistiska och med en lätthet som moln en sommarkväll och med en underton av extensiell ångest och mörker mitt i den skenbara ytligheten.  Och i den senaste CDn en genuin rädsla att vi inte skall tycka om honom längre...
Nästa lektion om hur man går på rockkonsert skall handla om uppladdningen, hur man skall vara klädd och vad man skall äta och dricka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar