tisdag 18 oktober 2011

En dag i Sultanens harem

När jag var i Istanbul besökte jag som sagt Topkapi, sultanens gamla palats.

Här står jag utanför ingången till Topkapi. Man skulle kunna tro att det är en kopia till ingången på Disneyland, men den här är gjord mer än 400 år tidigare än originalet så det är möjligt att det är tvärtom.
Jag har klätt mig perfekt för en turistdag. Ljusblå buttondown skjorta från Lexington matchar de lite mörkare blåjeansen från Levis. Den sportiga jackan är från Filippo Lami. På ena axeln hänger Pinocchioväskan och på den andra har jag lite nonchalant placerat en grå turkisk konfoväska.
Jag begav mig genast till haremet som vid sidan av skattkammaren är den mest spektakulära delen av palatset. Här bodde sultanen, hans fruar och konkubiner, hans barn, och de svarta eunuckerna som vaktade palatset. Bara hans mest betrodda fick besöka haremet. Här inne var fullt med intriger och maktspel. För konkubinerna gällde det att föda en son, som sedan hade chans att bli nästa sultan. Den som blev sultan dödade sedan sina bröder för att undvika senare kupper. Modern till sultanen fick alltid en stark maktposition. För de som satt i regeringen, divanen, gällde det att muta eunucker och konkubiner för att kunna påverka sultanen. Ingen vuxen man (utom eunuckerna), inte ens storvesiren, fick komma in i haremet. Det var alltså en slags gammaldags dokusåpa i kubik, men med andra insatser och belöningar. Den här typen av sällskapslekar kan ni ju prova med era vänner någon helg när ni inte har annat att göra.

Ingången till haremet är genom den lilla dörren till vänster. Till höger är Divanen där regeringen sammanträdde och ni ser också Divantornet.

Här är den mosaikprydda vestibulen till haremet.

Här inne bodde de svarta eunuckerna som vaktade haremet.

På väg till konkubinernas bostäder passerade jag den här spegeln.


Här inne bodde konkubinerna

En vacker dörr

De vackert utsmyckade väggarna där sultanens mor bodde


Interiör från sultanens residens

Interiör från sultanens residens

Fantastiska mosaiker klädde väggarna i haremet.

I den Kejserliga Salen låg sultanen i sin baldakinförsedda tron från vilken han avnjöt konkubinernas dans och musik
Sultanens mammas innergård


Sultanens residens

Det var inte bara jag som tog kort

Ahmed den IIIs matsal.




Här står jag på Tjänarnas gård med Sommarpalatset i bakgrunden. Hörlurarna sitter på plats och kameran hänger käckt runt halsen. Ser det inte snyggt ut?

Sommarpalatset. Det blir den sista bilden från en dag i Sultanens harem

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar