fredag 14 oktober 2011

Det regnar i Istanbul

Så befinner jag mig hastigt och lustigt i Istanbul för att hålla en föreläsning på Turkiska Psykogeriatriska Föreningen (eller vad det nu kan heta på turkiska). Som jag sagt många gånger förut i den här bloggen så är vädret inte bättre utomlands. Här regnar det och regnar. Och är mulet.

Här är utsikten från mitt hotellrum

Man kan skymta moskéerna i fjärran mellan dimmolnen
Vid lunch åkte jag iväg till Topkapi, sultanens palats

Utanför Divanen gick massor av människor och hukade under sina paraplyer


Vid haremets rastgård var det samma sak

Likaså på gården utanför skattkammaren där jag såg den berömda Topkapidolken med sina fyra jättelika smaragder och den berömda Slevmakardiamanten på 86 karat.

Utanför Bagdad Kiosk bar människorna också paraply

Och vid utsiktsplatsen mot Gyllene Hornet och Nya Staden regnade det också

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar