lördag 15 oktober 2011

En dag i Istanbul

I Istanbul fortsätter det att regna. Jag lyckades dock ta mig till min föreläsning efter visst letande. Den skulle vara på Militärmuséet.

Trädgården var full med militära föremål

Överallt var det fullt med kanoner. De här är från 1500-talet. När Mehmet Erövraren besegrade Konstantinopel 1453 var det första gången kanoner användes för att bryta ner stadsmurar.


Till slut hittade jag skylten för kongressen


Efter föreläsningen fick jag en handgjord porslinstallrik i present. Jag hoppas den klarar hemresan. Fotografen trodde bilden skulle bli bättre om vi ställde oss framför ljusskärmen. Han hade fel.
Jag pratade förresten om 'The intriguing interaction of dementia, depression and vascular factors´'. Låter kul, eller hur?


Efter detta hade jag tänkt ta mig ut och turista lite igen. Trafiken var dock för kraftig för att man skulle kunna ta sig till Gamla Staden som jag planerat. Jag fick därför promenera i omgivningarna.

Till slut kom jag till Taksimtorget, en av de livligaste platserna i Istanbul. Lägg märke till alla paraplyerna. Det bara regnar och regnar





Här nedanför är en annan vy av Taksimtorget.


Till slut fick jag också äta en Kebabtallrik. Då hade jag redan insett att på militärmuséet kunde man se och höra Janitcharmusiker spela osmansk musik och se kedjan som bysantinska riket använde för att spärra av Gyllene Hornet. Men då var det redan stängt.


Nog känns det rätt med en kebabtallrik och ett lokalt öl i Istanbul?

I går drack jag ett mörkt lokalt öl som var väldigt gott med en mustig mättad smak. En bild på det ser ni nedanför den här texten eftersom datorn vägrar tillåta bildtext på några av bilderna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar