onsdag 9 oktober 2013

Framme i Cebu City i Filippinerna

Efter 20 timmars resande kom jag äntligen fram till Cebu City på Filippinerna. Här skall jag hålla föredrag på Asiens demensmöte.

Hotellrummet var helt Ok!

Utanför hotellet låg ett nybyggt köpcentrum

I fjärran tornade bergen upp sig utanför mitt fönster

Från fönstret kunde jag se ut över staden åt alla håll

Jag kunde också se hamnen. Hit kom Magellan på sin världsomsegling1521. Här blev han också dödad av infödingarna några veckor efter ankomsten. Han lyckades alltså aldrig själv fullborda världsomseglingen som bland annat tagit honom runt Sydamerikas sydspets

40 år senare kom spanjorerna tillbaka. Med utgångspunkt från Cebu City lyckades de erövra hela Filippinerna. 350 år senare köpte amerikanerna Filippinerna från spanjorerna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar