fredag 11 oktober 2013

En utflykt i Cebu, Filippinerna

Idag höll jag min andra föreläsning och sedan bar det av på utflykt i Cebu. Den här staden har en flyktig plats i världshistorien. Det var här som Magellan dödades under världens första världsomsegling 1521. Han fick alltså inte fullborda den själv.

Här står jag utanför San Pedrofortet som ursprungligen är från 1565 då spanjorerna inledde sin erövring av Filippinerna. Namnet på staten kommer av att Filip II var kung av Spanien vid den tiden. Jag har skjorta från Gant och jeans från J.Lindeberg. Passar bra när det är 32 grader varmt.

En byggkran skymde sikten framför fästningen

Längst upp till vänster Magellan, till höger hövdingen Lapu-Lapu som besegrade och dödade Magellan, och nederst en tavla på när Magellan dödas.

En bild inifrån fortet

En bild från muren

Den andra stora sevärdheten är en kopia av det kors som Magellan satte upp när han landsteg vid Cebu. Det finns i byggnaden rakt fram.

Och här är korset.

Och här är jag framför korset

Sedan gick vi vidare mot stadens tredje sevärdhet. Eftersom det var fredag var det mycket folk ute på stan

Den tredje sevärdheten är kyrkan Basilica Minore del Santo Nino. Den byggdes först 1565 men har brunnit ner tre gånger. Den nuvarande byggnaden är från 1737.

Här finns en staty av Jesusbarnet från när Magellan kom 1521. Numera vallfärdar människor hit för att uppleva mirakel.

Här en av de färgglada bussarna. Kallas jeepies

Fattigdomen var stor i Cebu och många människor bodde i ruckel

Här en bild på en kåkstad i sluttningarna runt staden

Utsikt över Cebu

Ännu en färgglad jeepie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar