onsdag 7 december 2011

Världens sju underverk. Del 3. Kinesiska Muren

Så tar vi ett skutt från Örebro till Kina. Det tredje av världens nya underverk är Kinesiska Muren. Den började byggas redan under 400-talet, men det som vi turister ser byggdes under Mingdynastin 1368-1644. Jag har förstås varit där också. Hotellet rekommenderade att man skulle åka till Mutianyu dit inte så många turister åker, men jag ville inte avvika för mycket utan tog taxi till Badaling dit alla turister kommer. Den ligger 67 km nordväst om Beijing

Här är jag i Badaling. Där var massor av turister. Lika trångt som NK i julruschen.

Vackert, men här är man inte ensam.

Muren ringlar sig vackert genom landskapet.
Jag bestämde mig att göra som hotellet föreslagit. Alltså fortsatte jag med taxin till Mutianyu. Resan tog flera timmar men det var det värt. En linbana gick upp till muren.

Här står jag med min piccolokasse vid muren vid Mutianyu. I bakgrunden ringlade muren. Jag bestämde mig att gå upp på toppen i bakgrunden för att se utsikten på bergets topp.

Här var mycket mindre folk och mer stämningsfullt. Här börjar min vandring till bergets topp.

Här har jag kommit till toppen av den branta trappan. Där tog det slut. Man kunde inte komma längre eftersom muren låg i ruiner. Jag fick aldrig se vad som fanns på andra sidan berget.

Jag fick gå tillbaka. Muren ringlade sig förbi höstfärgade träd.

Vakttorn

Utsikten från toppen var hänförande

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar