lördag 4 maj 2013

En märklig resa till Västerås

Så var det dags för ännu en märklig resa. Denna gång en tågresa till Västerås, bara en vecka efter tågresan till Krim. Redan inledningen var konstig. När jag skulle stiga på min vagn strax innan klockan 8 blev jag tillsagd av en SJ-arbetare som höll på att fylla på vatten att den här delen av tåget inte skulle åka förrän kl 12. Min del skulle vara längre bort på perrongen. Tacksam gick jag bort till den delen av tåget som skulle åka kl 8. Men ingen vagn matchade numret till min biljett. Jag gick tillbaka. SJ-arbetaren hade försvunnit. Jag gick ännu en gång på vagnen som stämde med min biljett. Frågade mina medresenärer som alla blev lite oroliga men vi kom överens att stanna. Mycket riktigt gick också denna del av tåget kl 8. Ja, det var ett roligt skämt.

Här är min plats på tåget. Jeansen är från J.Lindeberg

På vägen passerade vi Köping

Till slut var jag framme i Västerås. Så här ser det ut utanför stationen

Ingång till Mälardalens Högskola. Här höll jag en tre timmars föreläsning om Det Nya Åldrandet, Depression hos äldre och Sex hos äldre. Alltså många hopp mellan ytterligheter.

Så här ser högskolan ut på lite avstånd. Ena halvan ligger i Västerås, andra halvan i Eskilstuna

På väg tillbaka till tåget hann jag titta lite på stan. Här är en vacker byggnad som jag inte vet något om.

Västerås Domkyrka från 1271. Den har tre stjärnor i Guide Michelin vilket innebär att den är värd en egen resa. Alltså gick jag inte in eftersom jag var i Västerås i ett annat ärende.

Västerås Centralstation. Den är från 1990-talet, men är en kopia av stationshuset från 1871. Ännu en gång blev jag lurad på denna resa, allt är inte vad det synes vara.

Första delen av resan hem gick till Katrineholm. På vägen passerades den gamla bandymetropolen Hälleforsnäs. Kommer ni ihåg den? På bilden syns stationshuset i Katrineholm. Det är äkta och från 1862.

Förtretligheterna fortsatte. Tåget var kraftigt försenat på grund av en gräsbrand på Västgötaslätten, som stoppat alla tåg på eftermiddagen. Jag tröstade mig med Mannerströms räkmacka och en Mariestad Export. Till slut kom vi dock fram till Göteborg 1,5 timme försenade. Det kunde varit värre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar