måndag 28 februari 2011

Skall man stryka sina örngott?

Jag får ofta frågan om man skall stryka sina örngott. Detta verkar vara något som många människor grubblar över och som ger upphov till mycket ångest. Mitt svar är dock mycket enkelt. Har man en gång sovit på nystrukna örngott vill man aldrig göra något annat. Givetvis skall örngottet vara av egyptisk bomull och kudden vara av naturligt svandun. Jag föreslår att ni kära läsare testar själva. Märker ni ingen skillnad behöver ni givetvis inte heller ha en kudde av svandun eller ett örngott av egyptisk bomull. Då kan ni köpa kudde och örngott på Preem och spara en bra slant!

Många människor tvekar att stryka sina örngott för att de inte vet hur man gör. Det är dock inte så svårt som det låter. I bildmontaget nedan visar jag de enklaste greppen. Givetvis används ett ångstrykjärn, Bosch Sensixx B5 Secure.


1. Tag ett rejält tag med tummen och pekfingret och lyft ena sidan av örngottet så att innervikningen blottas

2. Börja att stryka innervikningen av örngottet med små men bestämda tag. Att börja med innervikningen underlättar den senare strykningen av örngottet.

3. Stryk därefter utsidan av örngottet. Börja med den slutna sidan och avsluta med öppningen. Vänd sedan på örngottet och gör om proceduren på andra sidan om örngottet.
Det gäller att ha ett bra grepp om själva strykjärnet så att man lätt kan glida med strykjärnet över örngottets utsida. Här använder jag det så kallad Oxfordgreppet. Det går dock lika bra att använda ett Lyongrepp eller det tyska Hannovergreppet.

4. Här vilar strykjärnet efter väl förättat värv ;)
Lägg märke till den lugna och fina ytan på örngottet jämfört med den man såg på bild 1 och 2.
Inbjudande, inte sant?

5. Givetvis viker man sedan ihop örngottet efteråt. Här en klassisk A5:a.

Inte så svårt som ni trodde, eller hur?

3 kommentarer:

  1. Jag har ett par frågor till: veckar du banden på örngotten? Och, var får man tag i en örngottsbandsveckare?
    Ann-Sofi

    SvaraRadera
  2. Jag är glad att du ställde den frågan. Det är många andra som undrat över detta, Självklart skall man inte vecka banden till örngotten. De skall strykas försiktigt på låg värme, och sedan läggas i linje med örngottets yttersida, i det sä kallade krysset. Alternativt kan man knyta två rosetter.

    SvaraRadera
  3. Puh vilken tur! Nu slipper jag omaket att leta efter en örngottsbandsveckare!

    SvaraRadera