måndag 21 februari 2011

Där Blå Nilen börjar

Jag har alltid drömt att besöka Nilens källor. Blå Nilen börjar vid Tanasjön i Etiopien och flyter samman med Vita Nilen i Khartoum i Sudan. Alldeles efter utloppet ur Tanasjön kommer Blå Nilens vattenfall. På grund av torka och ett Vattenkraftverk är fallet inte lika stort som tidigare.  Resan från Bahir Dar till Blå Nilens vattenfall går med bil på grusväg. Sedan tar man personfärja över Nilen. Man kommer till vattenfallet via en liten upptrampad jordstig. Ingen asfalt och inga skyddsräcken så långt ökat når.
 Bilden ovan visar hur Blå Nilen börjar i Tanasjön sett från flygplan.
Här är Blå Nilens utflöde från Tanasjön sett från båt
Blå Nilen strax innan vattenfallet

Färjan över Nilen
Jag och Blå Nilens fall
Betande kor och en tjur som höll på att anfalla mig


Jag och Blå Nilens fall






Skymning vid Tanasjön. Här satt jag och drack en kall St George, Etiopiens bästa öl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar