lördag 6 juli 2013

En god middag på Brasserie Lipp

I går gick vi ut och åt middag på Brasserie Lipp vid Avenyn i Göteborg

Vi började med ångade blåmusslor på vittvin, grädde, persilja och gräslök. Det var en smakful start.


Till detta drack vi en Pinot Gris

Här ser vi de tomma blåmusselskalen


Sedan blev det förstås Ceasarsallad. Som ni vet är jag på jakt efter världens godaste Ceasarsallad.

Av någon anledning, och något överraskande, råkar Lipp ha världens godaste Ceasarsallad. Jag rekommenderar starkt att ni provar den om ni har vägarna förbi Göteborg. 

Eva tog en spagetti från Alsace med skaldjur, olivolja, citron och färska örter

Detaljerna är alltid viktiga. Vi fick in en liten skål med hyvlad parmesanost

Till efterrätt blev det inte Creme Brulée denna gång. På Lipp skall man prova rabarber- och hallon tartlette med vit choklad, mandel och hemmagjord vaniljglass. En garanterat delikat smakupplevelse

Sedan gick vi ner i mörkret i baren. Jag bad bartendern servera den löjigaste drinken han visste. Det blev en Manhattan. Det är en cocktail skapad i mitten av 1800-talet bestående av amerikansk whiskey, röd söt vermouth och ett stänk av angustura bitter. Vi fick dock inget maraskakörsbär den här gången. Jag skall fortsätta min jakt på den löjigaste drinken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar